duminică, 17 noiembrie 2013

Kybalion


Kybalion


                Lui Hermes Trismegistul, cunoscut de vechii egipteni ca Marele Marilor si Stapinul Stapinilor (Maestrul Maestrilor) ii este respectuos dedicat acest mic volum de invatamint hermetic. Este o carte marcata cu pecetea intelepciunii si misterului. Chiar titlul este ciudat: prin radacina sa: K.B.L. poate s-ar putea apropia de Cabala. Maistrul psihist american W.W.Atkinson credem ca n-a ramas strain de publicarea acesteia si il felicitam ca a contribuit la reconstituirea vestigiilor unei stiinte odinioara atotputernica.
                Kybalionul si eu am fost citati de un critic care a demonstrat ca semnul celor sapte legi il depaseau. Actualmente neintelegerea marturisita este una dintre flatarile involuntare cele mai reusite (metafizicienii epocii noastre sint obisnuiti cu acest fel de flatari).
                Privilegiul de a vedea inaintea altora se plateste scump pe pamint. Ciudata si contradictorie este starea de spirit a multimii umane, care este totodata atrasa de progres in mod irezistibil si in acelasi timp ultragiaza pe acei care ii deschid caile.
                Exista pe deasupra tuturor o filozofie eterna universala, ale carei principii pure viciaza cu cit se departeaza de sursa in mijlocul pasiunilor umane. Insa principiul ramine pur cu tot lutul care il acopera si il impovareaza: pe care il murdareste, denatureaza, inteleptii il pot regasi peste tot si mereu identic cu el insusi, sub numeroase forme. De acest principiu neschimbabil se ocupa Kybalion. El este chiar izvorul intregii filozofii hermetice.
                Vocea Stapinului Stapinilor, primului faraon al Egiptului, a lui Hermes Trismegistul, profera odata in plus secretul Eternei Intelepciuni care a rasunat intr-o suta de secole. Legile supreme care prezideaza la manifestarea lumilor si a noastra, sint expuse cu cea mai mare simplicitate. Marea problema a vietii (intrebarea pusa de Sfinx tuturor Edip-ilor) nu poate fi rezolvata decit prin stiinta, dar nu de stiinta noastra moderna, materialista, analitica, neputincioasa, ci de stiinta veche sintetica prin natura si esenta ei, prin substanta sa, caci numai aceasta ne ofera posibilitatea de a ne smulge ghearelor sfinxului. Legile vietii sint mai importante decit materia vietii, pentru ca noi cunoscind pe primele, dominam secunda.
                Sub numele de arta regala sau sfinta vechii preoti egipteni profesau si practicau un ansamblu de doctrine care nu a ajuns pina la noi decit prin reputatia sa si unele ramasite. Aceste doctrine cuprindeau toate raporturile omului cu natura si practica lor facea pe initiat un rege al universului material. Insa cum aceste doctrine se bazau pe marea axioma a Unitatii Totului, se poate considera arta regala sub aspectul Primului Principiu, adica stiinta lui Dumnezeu si i se spunea Stiinta Sfinta. Anticii erau prea patrunsi de prima axioma hermetica: “Totul este Unul” pentru a se gindi sa separe vreodata stiinta religiei de a filosofiei, cum am facut-o noi.
                Natura avea Viata si Viata era Dumnezeu, deci cine studia Natura devenea chiar prin aceasta Preotul Eternitatii si invers, orice membru al Colegiului Sacerdotal devenea prin instruire un savant naturalist. Pentru egiptenii antici, natura cuprindea toate lumile invizibile tot asa de bine ca si lumea vizibila la care se opreste stiinta moderna. Ei studiau Lumea Cauzelor cu tot atita ardoare cu care noi studiem Lumea Efectelor, asa ca Arta Sfinta e mereu si peste tot Stiinta Vietii; viata in invizibil, tot asa ca si viata care cade sub simturile noastre. De altfel omul nu era pentru ei o particica neimportanta a Naturii, ci o lume mica in acea Mare si aceleasi legi care guvernau Lumea Mare, dominau si pe cea mica.
                Este de ris si de mila in ochii initiatilor moderni sa vada atribuindu-se Legea Evolutiei lui Darwin si aceea a miscarii pamintului lui Galileu, pentru a nu cita decit doua fapte precise, cind acestea - printre mii de altele - nu erau decit o particica din Stiinta Sacra. La fel cu Mesmer, care a voit sa reinvie in zilele noastre magnetismul animal. Chimia (radacina cuvintului Khean, este chiar numele Egiptului) este de origina pur hermetica si transmutatia (sau aplicarea evolutiei la metale) era o ramura a Artei Sfinte.
                Magia (practicata de maestrii evolutiei) facea parte din Arta Sfinta. S-ar putea spune destul de exact ca Arta Sfinta a preotilor egipteni era sinteza stiintelor moderne, ca si cu filosofia, religia si alte rituri (discipline). De altfel singurul scop al acestei Arte Sfinte era de a grabi evolutia invatatului care o practica, ceea ce presupunea cunoasterea Legii Evolutiei.
                Iata in ansamblu care este subiectul si scopul Kybalionului. Dar pentru a ataca cu spor subiectul, trebuie sa ne ridicam deasupra metodelor obisnuite ale stiintei moderne si sa le repudiem. Numai logica pura ne conduce aici.
                Daca stiinta moderna ne da tot, sanatate, armonie, fericire, ar fi ciudat sa cautam alta. Daca nu, trebuie sa ne indreptam in alta parte pentru a cauta cauza. Logic, pentru a judeca arborele dupa fructele sale (vezi Eeden). In loc sa restringem manunchiul (infinit dezvoltat) al manifestarilor Naturii, sa incercam a stapini mai degraba micul numar al cauzelor care le determina. Sintem copii in privinta intelepciunii fata de asiatici. Nu-i rusine sa recunosti daca ai gresit, insa e grav sa persisti incapatinat in greseala si sa faci sa triumfe imperiul raului. Sa lasam ochii sa se deschida la lumina adevarata si urechile la vocea eterna a naturii. Sa incetam urmarirea nesocotita a efectelor, inlocuind-o prin cunoasterea si stapinirea cauzelor.
                Toate nenorocirile pe care noi le suferim nu sint fara remediu. Ele sint rezultatul direct al incalcarilor nepasatoare ale legilor naturii. Sa reintram in drumul direct al Evolutiei, sa ne conformam legilor Vietii si indata vom vedea nascindu-se in jurul nostru Pacea si Armonia, cind stiinta sintetica este tot atit de important a se practica ca si stiinta analitica, caci nu-i suficient sa cunosti remediile, trebuie sa le si aplici.
                In stiintele psihice trebuie sa te conformezi, trebuie sa practici ceea ce stii, trebuie sa-ti conformezi viata constiintei. Faptele conteaza in domeniul ideal ca si in viata materiala. Legile Kybalionului sint ideal frumoase, insa daca nu le realizam prin practica, vor fi ca o masa bogata in fata careia murim de foame.
Paris, martie 1917
Albert L. Caillet

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu